Werken met teams

Lorem ipsum

Van medewerkers en teams wordt verwacht dat zij zelfsturend zijn, verantwoordelijkheden oppakken, gebruik maken van elkaars talenten, besluiten nemen, elkaar aanspreken en zo de doelen halen waar ze gezamenlijk voor staan opgesteld.

Waar mensen samenwerken zijn er verschillen: verschil in visie, aanpak, inzicht, kennis, ervaringen, drijfveren en talenten, gedrag. Om deze verschillen te overbruggen en tot gedragen besluiten en oplossingen te komen, moet men met elkaar in gesprek.

Een goed gesprek voeren, waarin je elkaar begrijpt en je begrepen voelt is niet zo eenvoudig. Waar mensen samenwerken wordt niet alles altijd uitgesproken, er blijven zaken ‘onder tafel’ waardoor beslissingen niet door iedereen gedragen worden, acties en afspraken niet altijd worden opgevolgd, er gesaboteerd wordt. Er wordt te veel gepraat en te weinig gezegd of er wordt teveel gezwegen. Daarmee is de samenwerking soms inefficiënt of niet vruchtbaar. Het kost meer dan dat het oplevert.

Goed samenwerken, hoe doe je dat? Een werkelijk dialoog aangaan, wat is dat? Wat doe je met je oordeel, andere mening of onprettige gevoel? Druk je door, val je stil, wacht je af of zoek je ruzie? Of lukt het je een goed gesprek te voeren en elkaar daadwerkelijk te begrijpen? En lukt het ook tot actie te komen en daadwerkelijk met elkaar samen te werken? In trainingen en workshops rondom samenwerken, ga je met deze vragen aan de slag en onderzoek je wat de samenwerking verder kan versterken. Dit maakt samenwerken niet alleen beter, maar ook leuker!

Wil je meer weten?

Neem contact met me op.